Dars-e bist-o-yekom

Perzië in Hermitage Amsterdam

21.1
Mo'allem: Bachcheha salam.
Lerares: Dag kinderen.
Teacher: Hello children.
Daneshamoozan: Salam.
Leerlingen: Dag.
Students: Hello.
Mo'allem: Befarmayid, beshinin.
Lerares: Ga zitten, alsjeblieft.
Teacher: Please, sit down.
Khoob, ketab-e-toon-o baz konin.
Goed, maak jullie boek open.
Good, open your books.
Daneshamoozan: Che sefheyi?
Leerlingen: Welke pagina?
Students: Which page?
Mo'allem: Sefheyi bist-o panj...
Lerares: Pagina vijf-en-twintig...
Teacher: Page twenty-five...
.
Aminjan, biya paye takhte.
Amin, kom naar het bord.
Amin, come to the whiteboard.
Ketab-e to baz kon va az rooye dars bekhoon.
Open je boek en lees de les voor.
Open your book and read out loud.
Bachcheha, lotfan, khob goosh konin.
Kinderen, alsjeblieft, luister goed.
Children, please, listen carefully.
Amin: Man Irani hastam va dar Teh'ran zendegi mikonam.
Amin: Ik ben Iraniër en ik woon in Teheran.
Amin: I am Iranian and I live in Tehran.
Teh'ran paytakht-e keshvar-e man, Iran, ast.
Teheran is de hoofdstad van mijn land, Iran.
Tehran is the capitol of my country, Iran.
Teh'ran kheyli bozorg va ziba-ast.
Teheran is heel groot en mooi.
Tehran is very big and beautiful.
Man Iran ra doost daram.
Ik hou van Iran.
I love Iran.
Mo'allem: Motshakeram,
Hala, naghshe-ye Iran-o rooye takhte bekesh
va zirash benoyis
(( ma Iran ra doost darim))
Lerares: Dank je wel,
Nu, teken de plattegrond van Iran op het bord.
en schrijf er onder
(( wij houden van Iran))

Teacher: Thank you,
Now, draw the map of Iran on the whiteboard.
and write under it
((we love Iran))
Mo'allem: Motshakeram, Aminjan.
Boro sari jat beshin.
Bahramjan, hala to biya paye takhte...
Lerares: Dank je, Amin.
Ga op je plaats zitten.
Bahram, nu kom jij naar het bord...
Teacher: Thank you, Amin.
Please go back to your seat.
Bahram, now you come to the whiteboard.
.
21.2
A: Bachchaha daftar-ha-toon ro baz konin.
A: Kinderen pak jullie schrijfblokken.
A: Children get your notebooks.
B: Iyn jomleha ro tooye daftarhatoon benevisin
va ba'd daftarhatoon ro bebandid.
B: Schrijf de zinnen in jullie schrijfblokken
en maak jullie schrijfblokken dicht.

B: Write down the sentences in your notebooks
en close your notebooks.
P: Lotfan kalameha-ye rooye takhtaro benevisin.
P: Alsjeblieft, schrijf de woorden van het bord (over).
P: Please, copy the words from the whiteboard.
T: Bachchaha, lotfan, be harfha-ye man khob goosh konin.
T: Kinderen, alsjeblieft, luister goed naar me.
T: Children, please, listen to me carefully.
Sh: Mahyarjan, ketabeto baz kon va az rooye dars bekhoon.
Sh: Mahyar, open je boek en lees de les voor.
Sh: Mahyar, open your book and read les lessen out loud.
Jm: Naderjan, esmeto balaye safhe be benevis.
Jm: Nader, schrijf je naam boven het blaadje.
Jm: Nader, write your name on top of the paper.
Ch: Neda be harfha-ye mo'allemat koosh kon.
Ch: Neda luister wat de docent zegt.
Ch: Neda, listen what the teacher says.
H: Maryamjan, biya pay-e takhte
Iyn aksaro rooye takhte bekesh.
H: Maryam, kom naar het bord.
Teken deze plaatjes op het bord.

H: Maryam, come to the whiteboard.
Draw these pictures on the whiteboard.
Kh: Hala boro rooye sandali benshin.
Kh: Ga nu op je stoel zitten.
Kh: Now go and sit down on your chair.
.




.
21.4
A: Bachche-ha, daftar-ha-yetan ra baz konid.
B: Iyn jomle-ha ra tooy-e daftar-ha-yetan benevisid
va ba'd daftar-ha-yetan ra bebandid.
P: Lotfan kalame-ha-ye rooy-e takhte ra benevisid.
T: Bachcheha, lotfan, be harf-ha-ye man khoob goosh konid.
Sh: Mahyarjan, ketabat ra baz kon va az rooy-e dars bekhan.
Jm: Naderjan esmat ra bala-ye safhe benevis.
Ch: Neda, be harfha-ye mo'allem-at goosh kon.
H: Maryamjan, biya pay-e takhte.
Iyn aks-ha ra rooy-e takhte bekesh.
Kh: Hala boro roo-ye sandali benshin.

21.5
Amir, daftare to baz kon.
Khanom mo'allem, lotfan, daftaratoono bebandin.
Amir, open je schrijfblok.
Lerares, alsjeblieft, sluit jullie schrijfblokken.

Amir, open your notebook.
Teacher, please, close your notebooks.
.
21.6
Salam, doost-e man. Dar kelas be harf-e mo'allemat goosh kon.
Moghe-ye dars ba doostet sohbat nakon.
Bedoone ejaze boland nasho.
Rooye ketabat shekl nakesh.
Tooye kalas bazi nakon va rooye sendeli mo'allem naneshin.
Dag, mijn vriend. Luister naar je docent in de klas.
Tijdens de les niet praten met je vriend.
Niet staan zonder toestemming.
Geen tekening maken in je boek.
In de klas niet spelen en niet op de stoel van de docent zitten.

Hello, my friend. Listen to the teacher in the class.
No talking to your friend during the lesson.
No standing without permission.
Make no drawing in your book.
Do not play in the classroom and do not sit on the teacher's chair.
.
A: Rooye ketabat shekl nakesh.
B: Henagam-e dars ba doostet bazi nakon.
P: Bedoon ejaza boland nasho.
T: Rooye sandali mo'allem naneshin.
Sh: Tooye kalas bazi nakon.

21.8
Amin, daftareto naband.
Khanom mo'allem, lotfan, takhte ro pak nakonin.
Amin, sluit je schrijfblok niet.
Lerares, alsjeblieft, ga niet bij het bord weg.

Amin, do not close your notebook.
Teacher, please, not not leave the whiteboard.

EXTRA WOORDEN
.
Baz kardan Openmaken To open
Safhe Pagina/blaadje Page/paper
Bachche Kind (informeel) Child
Takhte Bord White/blackboard
Paye Bij/naar To
Biya amadan Komen To come
Az rooye khandan Voorlezen To read out
Chiz Iets Something
Paytakht Hoofdstad Capitol
Keshvar Land Country
Hala Nu Now
Naghshe Plattegrond/kaart Map
Rooye Op On
Keshidan Tekenen To draw
Zir Onder Under
Jomle Zin Sentence
Kalame Woord Word
Too In In
Bala Boven Above
Daftar Schrijf- of notitieblok Notebook
Esm Naam Name
Harf zadan Spreken/zeggen To say
Aks Foto/plaatje Picture
.
Sohbat kardan Spreken To speak
Neveshtan Schrijven To write
Khandan Lezen To read
Goosh kardan Luisteren To listen
.
EXTRA WOORDEN (Farsi asan methode 3)
.
Tabaghe Verdieping Storey
Chaman Gazon Lawn
Otagh Kamer Room
Ashpaz-khane Keuken Kitchen
Neshiman Zitkamer Sitting room
Naharkhori Eetkamer Dining room
Pazirai Receptie Reception
Pelekan Trap Stairs
Anbar Opslag Store
Zirzamin Kelder Basement
Parking Parkeerplaats Parking
Hammam Badkamer Bathroom
Toovalet Toilet Toilet
Hayat Binnentuin Courtyard
Mehman Gast Guest
Rahat Comfortabel Comfortable
Eivan Balkon Balcony
.
EXTRA GRAMMATICA (farsi asan methode 3)
.
... che ...je small ...
.
Bagh Tuin Garden
Baghche Tuintje Small garden
Dar Deur Door
Darche Deurtje Small door

Geen opmerkingen: